Dos estudis liderats des de la Universitat Rovira i Virgili (URV) suggereixen que una dieta materna amb un índex glucèmic (IG) i una càrrega glucèmica (CG) elevats durant la gestació s'associa amb pitjors resultats cognitius i motors en els nens, des dels primers mesos de vida fins a l'etapa preescolar.
La qualitat dels hidrats de carboni es refereix a la rapidesa amb què eleven els nivells de glucosa a la sang. Aliments poc processats i rics en fibra, com fruites senceres, verdures, llegums, cereals integrals i fruits secs, solen tenir un IG i una CG més baixos, provocant augments més graduals de la glucosa.
La primera investigació va analitzar 1.080 dones embarassades i els seus fills. Mitjançant qüestionaris sobre la freqüència de consum d'aliments, es va calcular la ingesta d'hidrats de carboni, IG i CG. El seguiment del neurodesenvolupament infantil entre els 8 i 28 mesos va revelar que un consum matern més elevat d'hidrats de carboni i valors més alts d'IG i CG s'associaven amb puntuacions més baixes en el desenvolupament del llenguatge i habilitats motores.
El segon estudi, amb 420 dones embarassades, va avaluar la ingesta d'hidrats de carboni durant el primer i tercer trimestre. El neurodesenvolupament infantil es va seguir durant quatre anys, valorant la velocitat de processament, habilitats no verbals, precisió visuomotora i quocient intel·lectual en edat preescolar.
La coincidència dels resultats reforça la importància de la qualitat dels hidrats de carboni en la dieta materna, un aspecte poc atès fins ara en les recomanacions nutricionals. Les investigadores destaquen la necessitat que les guies clíniques incorporin la qualitat, no només la quantitat, per afavorir un desenvolupament neurocognitiu òptim.




