Després de mig segle d'història, la Trobada d'Acordionistes del Pirineu, impulsada inicialment per Artur Blasco l'any 1976 a Arsèguel, afronta la seva 51a edició amb un nou lideratge artístic. Cati Plana assumeix la direcció musical i expressa la seva "il·lusió i gratitud" per continuar la tasca de Blasco, amb l'objectiu de "nodrir tota aquesta petjada de 50 anys" i que el festival continuï sent propi de la gent de la comarca.
Artur Blasco, tot i cedir el relleu en la direcció musical, continuarà presidint l'associació organitzadora, que també integra Cati Plana i Jordi Blasco. Blasco ha lloat la seva successora, descrivint-la com "la persona referent de Catalunya en acordió diatònic", destacant la seva "feina silenciosa i imprescindible" per al futur musical del jovent del país.
La 51a Trobada, que presentarà el seu programa complet el 9 de juliol, inclourà una desena de concerts entre el 24 i el 27 de juliol. Enguany, els concerts es concentraran a la comarca de l'Alt Urgell, amb Arsèguel, la Seu d'Urgell i Castellbò com a escenaris principals. El festival mantindrà les col·laboracions internacionals amb certàmens com el Carrefour Mondial de l’Accordéon del Quebec i el festival Ivan Malinin de Novosibirsk, a més de donar espai a músics d'arreu de Catalunya.
“"IDAPA sempre donarà suport al patrimoni immaterial de les nostres comarques."
L'acte de presentació, celebrat divendres al Consell Comarcal de l'Alt Urgell, va evidenciar el compromís institucional amb el festival. A més del suport del departament de Cultura de la Generalitat i l'Institut d'Estudis Ilerdencs, la Trobada compta amb el suport dels ajuntaments d'Arsèguel, la Seu d'Urgell i Montferrer i Castellbò, l'EMD de Castellbò, IDAPA i el mateix Consell Comarcal.
La presidenta comarcal, Josefina Lladós, va reivindicar la implicació de la institució en el festival, destacant l'orgull de l'Alt Urgell per continuar el llegat d'Artur Blasco, figura clau en la recuperació de la memòria popular. Per la seva banda, la tinent d'alcalde de Promoció Econòmica de la Seu d'Urgell, Gemma To, va subratllar que la Trobada "no només és cultura sinó història" i va expressar el desig que "continuï molts anys més". La directora d'IDAPA, Amàlia Sanz, va posar èmfasi en l'impacte de la recerca i recuperació de l'acordió diatònic, assegurant el suport de la institució al patrimoni immaterial.




