La decisió d'aturar el negoci de material catòdic, que també afecta un projecte similar a Saint Louis, als Estats Units, es produeix després d'una revisió de la dinàmica canviant del mercat global. La inversió prevista a Sallent, que havia d'ubicar-se a les antigues instal·lacions mineres tancades la tardor del 2020, s'estimava en 285 milions d'euros i es realitzava mitjançant una joint venture amb la xinesa Shenzhen Dyanonic.
La inviabilitat del projecte es deu principalment a la falta de suport econòmic. La companyia va sol·licitar una ajuda de 140 milions d'euros a l'Innovation Fund europeu, però la petició va ser denegada el 3 de novembre. Aquesta manca de subvencions, combinada amb els costos elevats d'inversió i els preus baixos del mercat, ha portat a la cancel·lació.
Als Estats Units, la finalització de la subvenció del Departament d'Energia i la reversió de les ajudes al vehicle elèctric impulsades per l'Administració Biden per part del govern de Donald Trump han estat factors determinants. A més, el govern xinès va implementar controls d'exportació sobre materials de liti, càtode i ànode de grafit el 9 d'octubre, limitant la transferència de tecnologia essencial.
“"La instal·lació de la fàbrica a Sallent havia de ser un projecte clau per a Catalunya per complir amb la directiva europea per acabar amb els cotxes de combustió i per electrificar la indústria."
Malgrat la suspensió, ICL manté el seu compromís amb el Bages. La companyia està treballant amb el Govern català i l'executiu espanyol per definir un projecte alternatiu que permeti posar en valor l'espai industrial de Sallent i utilitzar el pressupost inicialment destinat a la planta de càtodes, buscant altres negocis alternatius en la seva cadena de valor.




