Davant la primera onada de calor de l'estiu, l'Ajuntament de Barcelona ha pres mesures per salvaguardar la salut dels treballadors municipals que realitzen tasques a l'exterior. S'han adquirit aproximadament 1.400 polseres, destinades principalment als empleats dels serveis de neteja, enllumenat públic i parcs i jardins.
Segons ha explicat el coordinador del Servei de Prevenció de l'Institut Municipal de Parcs i Jardins, Pep Llimona, aquests dispositius emeten un avís sonor, vibratori i lluminós quan detecten un nivell de temperatura corporal que podria ser perjudicial. L'objectiu és que els treballadors puguin aturar la seva activitat, buscar l'ombra, descansar i hidratar-se.
Fins ara, s'han distribuït unes 600 polseres, i prop del 90% dels treballadors les porten. Llimona ha aclarit que el dispositiu no disposa de GPS ni realitza cap altra mena de lectura, i que la seva utilització és recomanada però no obligatòria. La bateria té una durada de cinc mesos, cobrint així el període estival, des del juny fins a l'octubre.
A més de les polseres, s'han implementat altres mesures preventives. Els treballadors disposen de roba transpirable, gorra i crema solar. S'han establert descansos de 10 a 15 minuts cada dues hores i s'ajusten els horaris i les tasques per evitar les hores de màxima radiació solar, avançant la jornada laboral una hora al matí i finalitzant-la al voltant de les 14 hores.
“"De vegades una se sent malament i es continua treballant. Per això, si la polsera funciona és molt bona idea."
Algunes treballadores, com Judit Membeiela, han valorat positivament la iniciativa, tot i que altres, com Sílvia Flores, han assenyalat que hi ha qui prefereix no portar-la. Flores també ha destacat la importància de tenir en compte les condicions de certes zones, com el Parc de les Glòries, on l'excés de paviment pot dificultar la feina a primera hora del matí.
Respecte als vehicles de treball, s'ha assenyalat la manca d'aire condicionat en alguns models, com la Piaggio petita, que genera calor addicional. El servei de prevenció ha assegurat que s'està treballant per millorar el parc mòbil en el menor termini possible.
Aquestes mesures arriben després que l'estiu passat una treballadora municipal de la neteja morís durant una onada de calor.




