L'Ajuntament de Barcelona ha començat els tràmits per contractar l'enderroc de l'antiga duana de l'Estació de França, un edifici històric que data del 1926. Aquest espai, que va servir per rebre migrants i era compartit per la policia fronterera i la Guàrdia Urbana, serà demolit tot i la seva catalogació com a bé d'interès documental i ser l'últim exponent dels inicis de la infraestructura ferroviària. L'argumentació municipal per justificar la demolició es basa en la qualificació de l'espai com a destinat a la xarxa viària bàsica, considerant l'immoble fora d'ordenació.
La situació de l'edifici i el seu imminent enderroc arribaran al pròxim Ple Municipal. Barcelona En Comú presentarà una petició, liderada pel regidor Jordi Rabassa, demanant que es reconsideri la decisió. La formació argumenta que les obres de la nova Biblioteca Pública de l’Estat, dissenyada per Nitidus Arquitectes, no afecten l'antiga duana, ja que els plànols previs preveien un espai al voltant de les instal·lacions centenàries.
“"Atesa la desaparició recent de diversos edificis patrimonials ferroviaris de la ciutat, demanem que el govern reconsideri l’enderroc de l’antiga Duana, vestigi del patrimoni ferroviari de Barcelona, i que el mantingui tal com contempla el projecte executiu de la nova biblioteca provincial."
Barcelona En Comú també ha sol·licitat accés a l'informe patrimonial que justifica la demolició. Cal recordar que a mitjans del segle XX es va afegir un altell a la part policial de l'edifici, i des d'aleshores ha patit diverses reformes interiors, acollint recentment oficines de serveis municipals.




