L'Observatori Contra la LGTBI-fòbia de Catalunya ha documentat 353 incidents relacionats amb la LGTBI-fòbia durant el 2025, la xifra més elevada dels últims deu anys. L'informe anual de l'entitat, presentat a Barcelona, assenyala una tendència ascendent que ja suma tres anys consecutius superant els 300 casos. Per primera vegada, s'estableix una relació entre la crisi de l'habitatge i la discriminació per orientació sexual i identitat de gènere.
Cristian Carrer, coordinador de l'Observatori, ha destacat la necessitat d'ampliar la perspectiva més enllà de les agressions físiques i verbals, incloent-hi les violències estructurals. Un exemple és la dificultat d'accés a un habitatge digne per a persones LGTBI a causa de motius discriminatoris o ruptures familiars.
L'entitat defineix com a incidència qualsevol episodi denunciat de discriminació, violència, assetjament, discurs d'odi o vulneració de drets motivat per l'orientació sexual, la identitat o l'expressió de gènere. Les dades preliminars del 2026 suggereixen que aquest rècord podria ser superat.
Qualitativament, el 44,1% de les incidències es produeixen en l'espai públic, principalment al carrer, seguit pel transport públic. Albert Carrasco, també coordinador de l'entitat, ha especificat que aquests espais inclouen dependències institucionals, centres d'atenció primària, biblioteques o museus.
Pel que fa al perfil de les persones afectades, els homes gais continuen sent el col·lectiu que més incidències reporta (46,5%), tot i que amb un lleuger descens percentual. El col·lectiu trans mostra una tendència creixent, amb un augment de casos afectant homes trans i persones no binàries, si bé les dones trans continuen sent les més afectades dins del col·lectiu (35,7%). L'entitat reconeix la necessitat d'impulsar actuacions per als col·lectius més invisibilitzats, com dones lesbianes, persones bisexuals o intersexuals. L'edat mitjana de les persones afectades és de 35,2 anys.
L'estudi també analitza la relació entre el sinhogarisme i el col·lectiu LGTBI. Carrer ha assenyalat que el sinhogarisme és un context d'exclusió social sovint causat per ruptures familiars, migracions, problemes d'habitatge i desnonaments, de vegades motivats per la LGTBI-fòbia. Una investigació de la Federació Estatal LGTBI+ va confirmar que més d'un terç de les persones LGTBI+ han experimentat alguna situació de sinhogarisme en els últims cinc anys.
L'entitat també ha observat una estacionalitat marcada, amb un augment de casos entre abril i juliol, atribuït a una major visibilitat i conscienciació per denunciar. Els caps de setmana concentren el 58,8% dels casos, davant del 41,2% entre setmana.
Malgrat l'increment de les denúncies, l'Observatori subratlla que les xifres representen només una part del problema, amb una infradenúncia estructural. El col·lectiu LGTBI+ celebra enguany el 50è aniversari de la primera manifestació a Barcelona, amb un calendari d'activitats que va començar dissabte amb una marxa d'unes 2.000 persones, segons la Guàrdia Urbana.




