Creixen un 33% els casos d'esclerosi múltiple a Girona en dos anys

La Unitat de Neuroimmunologia de Girona fa fins a 3.000 visites anuals i participa en una vintena d’estudis sobre la malaltia.

Imatge genèrica d'un equip mèdic avançat per a diagnòstics.
IA

Imatge genèrica d'un equip mèdic avançat per a diagnòstics.

Els nous diagnòstics d'esclerosi múltiple a la demarcació de Girona han augmentat un 33% en els darrers dos anys, segons dades recents. La Unitat de Neuroimmunologia i Esclerosi Múltiple Territorial (UNIEMTG) fa seguiment de prop de 1.100 pacients.

Els nous diagnòstics d'esclerosi múltiple a Girona han experimentat un increment del 33% en tan sols dos anys. Segons les dades facilitades, la Unitat de Neuroimmunologia i Esclerosi Múltiple Territorial de Girona (UNIEMTG) va registrar 24 nous casos el 2023, 28 el 2024 i 32 el 2025. Aquest augment progressiu situa la malaltia en el centre d'atenció d'una unitat que actualment realitza el seguiment d'aproximadament 1.100 pacients a la província.
La UNIEMTG, integrada al Servei de Neurologia de l'Hospital Universitari Dr. Josep Trueta, és el centre de referència per a tota la província en l'atenció a persones amb esclerosi múltiple i altres patologies neuroimmunològiques. L'equip mèdic duu a terme entre 2.500 i 3.000 visites anuals.
Aquesta activitat assistencial es complementa amb una destacada tasca de recerca. La unitat està involucrada en una vintena d'estudis sobre l'esclerosi múltiple i malalties relacionades, amb la participació activa de pacients. A més, col·labora en assaigs clínics de noves teràpies en fase de desenvolupament, tant en recerca clínica com en ciència bàsica.
L'esclerosi múltiple és una malaltia neurològica crònica del sistema nerviós central. Es caracteritza per l'atac del sistema immunitari a la mielina, la capa protectora de les fibres nervioses, alterant la transmissió d'impulsos nerviosos. Els símptomes són variables i poden incloure problemes visuals, pèrdua de força, alteracions de sensibilitat, fatiga o afectació cognitiva. La malaltia sol aparèixer en adults joves, entre els 20 i 40 anys, afectant més les dones, tot i que s'observen diagnòstics en edats més avançades.
La reorganització del servei a Girona ha permès concentrar l'atenció integral als pacients en espais assistencials al Parc Hospitalari Martí i Julià de Salt. Aquesta ubicació facilita la coordinació del diagnòstic, seguiment mèdic, consultes d'infermeria, tractaments, dispensació de medicació, recerca, assaigs clínics i atenció psicològica, neuropsicològica i rehabilitadora.
Des de la unitat destaquen que la seva funció va més enllà de l'assistència directa, buscant generar coneixement sobre una malaltia sense cura però amb avenços significatius en diagnòstic i tractament. Els especialistes subratllen la importància del diagnòstic precoç i el seguiment multidisciplinari per controlar la progressió de la malaltia.