El Museu Terracota reivindica el brodat com a art i memòria amb la mostra Estirar el fil

L'exposició, segona edició del cicle Artista Anònima, posa en diàleg els aixovars de sis dones de les Terres de l'Ebre amb l'upcycling tèxtil contemporani.

Detall d'un brodat antic d'un aixovar tradicional exposat al Museu Terracota de la Galera.

Detall d'un brodat antic d'un aixovar tradicional exposat al Museu Terracota de la Galera.

El Museu Terracota de la Galera inaugura l'exposició Estirar el fil, que fusiona els aixovars tradicionals de sis dones de les Terres de l'Ebre amb creacions tèxtils contemporànies.

La mostra Estirar el fil al Museu Terracota – Centre d’Interpretació de la Terrissa de la Galera és la segona edició del cicle anual Artista Anònima. Aquesta iniciativa busca realçar el treball artístic i artesanal de les dones grans de les zones rurals, un col·lectiu sovint invisibilitzat, des d’una perspectiva contemporània.
L'exposició presenta els aixovars de sis dones de les Terres de l’Ebre: Angelita Badia, Marisa Cortiella, Teresa Mateu, Teresa Prades, Teresita Sancho i Maria Cinta Subirats, originàries de localitats com Alcanar, La Sénia, Mas de Barberans i Ulldecona. Les peces, com llençols i estovalles, van ser brodades a mà o a màquina en una època on preparar la roba de la llar era una tradició i una obligació social.

Els aixovars no només mostren inicials i motius florals, sinó també els desitjos i les esperances de la seva futura vida domèstica.

Aquest llegat dialoga amb les creacions actuals de les dissenyadores Carme Cabal, Anne-Cécile Espinach i Nina Balmes. Les seves propostes s'inscriuen en la pràctica de l'upcycling, apostant per la reutilització creativa i sostenible de teixits i brodats recuperats d’antics aixovars.
A més, Anne-Cécile Espinach ha concebut una peça col·lectiva, un llenç viu on el públic pot brodar històries silenciades, d’identitat o de territori. La mostra es completa amb un mostrari de brodats d’alta costura de Núria Malé i una selecció de llibres sobre l’art de brodar de l'Editorial GG.
Comparteix: