La tradició, que es manté viva des de 1964, consisteix a regenerar el foc al cim del Canigó, a 2.784 metres d'altitud, per després distribuir-lo mitjançant relleus per tot el territori. L'organització de l'esdeveniment compta amb la col·laboració d'entitats com el Casal del Conflent, IGD Flama del Canigó, Òmnium Cultural i la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya.
El transport de la flama fins a la ciutat ha requerit una logística precisa. El foc es trasllada dins d'un fanalet protegit per una galleda metàl·lica i amb mesures de seguretat addicionals, com l'ús de bengales extintores. Un cop a la plaça de la Nova Creu, membres de la Joventut Atlètica de Sabadell han estat els encarregats de portar el foc fins a les fogueres locals.
L'expedició d'enguany ha estat marcada per l'exigència física de l'ascensió, que s'ha realitzat en diverses etapes per evitar les hores de més calor. El recorregut ha inclòs una parada al refugi de Cortalets abans d'assolir el cim per encendre la flama a la mitjanit, just abans de l'inici de la jornada de Sant Joan.




