El portaveu institucional de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, ha detallat que la despesa acumulada fins al 30 de novembre ascendeix a gairebé 6,7 milions d’euros, xifra que es tradueix en uns 20.000 euros diaris. Aquesta lluita constant afecta el servei, provocant supressions i retards, especialment en punts crítics com Montcada Bifurcació, l’Estació de França i l’Hospitalet.
“"Aquest tipus de vandalisme ens afecta a tots perquè té un cost social amb supressions de trens, retards o incomoditat a l’hora de viatjar."
Tot i l'elevat cost, Renfe ha registrat una reducció d’actes vandàlics d’entre el 25% i el 30% (887 incidents) respecte a l’any anterior. Aquesta millora s’atribueix a la inversió en seguretat, que inclou l’ús de drons, càmeres de videovigilància amb intel·ligència artificial i unitats canines per localitzar els grafiters in fraganti.
Per la seva banda, la Generalitat, a través de la directora general de Transports i Mobilitat, Susi López, ha qualificat els grafitis com un problema de “primer ordre”. El Parlament està tramitant un augment de les sancions, que podrien arribar fins als 90.000 euros, amb l'objectiu de traslladar un missatge de “tolerància zero”. La inversió total del Departament de Territori en seguretat supera els 20 milions d’euros.




