La resistència dels clients locals de La Boqueria davant la massificació turística

Els compradors fidels, majoritàriament majors de 60 anys, mantenen un fort vincle emocional amb el mercat històric de La Rambla malgrat els canvis.

Clients locals de la Boqueria comprant producte fresc mentre turistes passen per darrere.

Clients locals de la Boqueria comprant producte fresc mentre turistes passen per darrere.

Els clients de més edat de La Boqueria, fidels a la tradició, continuen comprant al mercat de La Rambla a Barcelona, tot i la disminució de l'oferta local i l'afluència massiva de turistes.

El mercat de La Boqueria, situat al cor de Barcelona, és un punt d'interès turístic mundial, però manté una base de clientela local i catalana que resisteix els canvis. Aquests compradors, la majoria dels quals superen els 60 anys, tenen un fort lligam emocional amb l'emblemàtic soc, sovint des de la seva infància.

"Gairebé tot està destinat per a estrangers. Si pogués vindria més, però entre que aparcar és impossible i que moltes parades van tancant, ja no és el que era."

Anna Donat · Clienta de La Boqueria
Les opinions entre els paradistes estan dividides. Rosen Bertran, de la Cansaladeria Bertran Mascarell (fundada el 1955), assegura que el turisme l'ha "arruïnat" perquè els visitants amb prou feines compren producte local. En canvi, la parada Morilla Fruites, oberta des del 1960, ha vist en el turisme una oportunitat, amb vendes que de vegades superen les d'un dissabte.

"Quan tanquem les deu o dotze parades de tota la vida, La Boqueria morirà."

Rosen Bertran · Paradista de La Boqueria
Davant la preocupació per la pèrdua de l'essència, l'Ajuntament de Barcelona i l'associació de comerciants van pactar un reglament que entrarà en vigor el 2026. Aquesta normativa obligarà que almenys el 50% de l'oferta del mercat correspongui a aliments tradicionals i frescos, com a mesura per preservar el seu caràcter original com a mercat d'abastos.
Comparteix: