La situació al barri de La Mina, a Sant Adrià de Besòs, s'ha tornat a encendre amb la reocupació de dos dels tres habitatges públics que havien estat tapiats la setmana passada. Aquests pisos formen part d'un conjunt de 58 vivendes ocupades des del 2017, les quals estan patint un macrodesnonament per fases.
Segons expliquen alguns dels residents, un dels pisos va ser reocupat dijous passat i un altre dissabte. Fonts d'una de les institucions implicades en el Consorci de La Mina han confirmat aquests fets, i els Mossos d’Esquadra han informat d'una nova ocupació el dissabte a la tarda. Les dues mares solteres amb fills menors que van ser desallotjades dijous han tornat a instal·lar-se en aquests immobles, argumentant que els albergs oferts no són espais segurs per als seus fills.
Les mesures de seguretat implementades, com portes antiocupació i vigilants privats, no han aconseguit evitar que els ocupants recuperessin el control dels pisos. Un dels veïns explica que els vigilants van marxar sense incidents i que van poder accedir als pisos amb relativa facilitat. Posteriorment, agents dels Mossos d’Esquadra i de la Policia Local de Sant Adrià van acudir al lloc, on els ocupants van demanar una taula de negociació amb l'administració per regularitzar la seva situació.
Els ocupants han demanat que s'aturi el ritme dels desnonaments previstos fins a finals d'any, advertint que si no s'ofereixen solucions "anirem a una guerra". També han promès no reocupar l'últim pis tapiat aquest dijous. La setmana passada, durant una intervenció policial, es van llançar pedres i ous contra la seu del Consorci de La Mina, que va denunciar les ocupacions fa nou anys.
El Departament de Drets Socials i l'Ajuntament de Sant Adrià han indicat que els pisos recuperats s'oferiran a veïns del bloc del carrer Venus, pendent de demolició. També asseguren que els casos amb ingressos insuficients es derivaran a la taula d'emergència per estudiar ajudes d'habitatge assequible. No obstant això, algunes fonts apunten que hi ha casos que no compleixen els requisits de vulnerabilitat.
Institucions del Consorci de La Mina han denunciat suposades revendes i relloguers il·legals dels pisos ocupats. Els ocupants, per la seva banda, proposen oferir lloguer social als vulnerables i ajudar a identificar aquells que s'aprofiten de la situació. Preveuen que la situació es mantindrà com un "joc del gat i el ratolí" mentre continuïn els desnonaments.




