La irrupció d'Internet i les xarxes socials ha transformat radicalment el sector de la moda i els complements, permetent que iniciatives sorgides de la passió es converteixin en feines amb abast global. Projectes com Lola's Clay, d'Anna Vidal (Torregrossa), o MF Atelier, de Maria Filella (La Granadella), utilitzen els missatges directes (DM) per gestionar comandes que arriben des de tot el món, combinant la venda digital amb la participació en mercadets i fires locals.
Molts d'aquests projectes, impulsats per joves amb formació en Disseny Gràfic o Belles Arts, van créixer inicialment de l'afició. La viralitat els ha situat en un context digital ple de competència. Mentre que Vidal i Filella han recorregut a col·laboracions amb influenciadors, d'altres, com Noemí Marsal (Delanao Studio, Alcarràs), s'hi mostren reticents, prioritzant “donar-li valor a la feina que hi ha darrere”.
“"A mi em van servir de trampolí, però també són tramposes i provoquen molta frustració, quan no és culpa teva."
Aquesta dualitat de les xarxes és compartida per altres emprenedors. Ernest Costafreda, pioner amb la marca Costalamel (activa de 2013 a 2018), va decidir sortir de les xarxes per la “lògica perversa” de l'algoritme. A més, l'abast global ha generat un dilema lingüístic: molts creadors, com Mayor, Marsal i Filella, reconeixen haver hagut de relegar el català pel castellà o l'anglès per arribar a més públic.
Malgrat la dependència digital, els creadors mantenen viu l'origen local dels seus projectes, participant en fires i mercadets per crear una comunitat física paral·lela als seguidors digitals. Noel Pons, de Juneda, subratlla la necessitat de reforçar els vincles comarcals: “seria interessant fer xarxa a nivell comarcal perquè aquests petits projectes s'ajudin entre ells”.




