Aquesta contribució econòmica, tot i ser voluntària, representa un dels requisits fonamentals per poder presentar la candidatura ibèrica per acollir una de les cinc gigafactories d'IA planificades per la Unió Europea. La localitat de Móra la Nova, a la Ribera d'Ebre, aspira a ser la seu jurídica i el principal centre de treball d'aquest projecte estratègic.
El ministre per a la Transformació Digital i la Funció Pública, Óscar López, ha destacat que Espanya està liderant la transformació digital i que aquesta inversió permetrà accedir a capacitats de supercomputació avançada, beneficiant empreses i investigadors.
Recentment, el Govern de la Generalitat i el Consell de Ministres van aprovar els estatuts i el pacte de socis de la societat mercantil públic-privada encarregada del projecte. Aquesta societat, amb seu a Móra la Nova, preveu una inversió total de 719 milions d'euros per part del Govern, gestionada a través de la Societat Espanyola per a la Transformació Tecnològica (SETT).
El sector privat tindrà la majoria accionarial (51,01%), mentre que el sector públic aportarà el 48,99% restant, amb un pes destacat de l'Estat (47,99% via SETT) i la incorporació de l'Institut Català del Sòl (Incasòl) amb un 1% inicial. Accionistes inicials com Telefónica, ACS - AI Infrastructure Development, Banco Santander i Multiverse Computing també formen part del projecte.
La iniciativa de les gigafactories d'IA, centres de dades a gran escala per a l'entrenament de models avançats, va ser inclosa al Reglament d'EuroHPC el gener de 2026. Els fons aprovats també serviran per participar en projectes estratègics de tecnologia quàntica.
Espanya ja compta amb dues factories d'IA concedides per EuroHPC: una al Barcelona Supercomputing Center (BSC) i una altra al Centro de Supercomputación de Galicia. La futura gigafactoria a Móra la Nova reforçaria aquesta xarxa, amb vincles amb el BSC i una subseu a San Fernando de Henares (Madrid), comptant també amb el suport de Portugal.




