El sector afronta greus dificultats marcades per l'elevat cost de l'energia, les compensacions pels drets d'emissions de CO2 i la complexitat en la importació de matèries primeres. Sancho ha subratllat que, segons les previsions, la mala dinàmica dels darrers anys es mantindrà durant el 2026.
“"Tenim el suport dels governs, però potser no sempre coincidim amb el sentit de la urgència."
L'objectiu de l'AEQT és convertir Tarragona en un “gran hub multienergètic” descarbonitzat, basat en productes renovables i circulars. Per assolir-ho, l'entitat reclama incentius i finançament per a projectes d'electrificació i descarbonització, ja que la producció a l'Estat ha caigut un 9% des del 2020.
“"Necessitem incentius a la descarbonització i necessitem finançament i subvencions que ens permetin poder dur a terme aquests projectes."
Entre els elements positius, Sancho ha destacat la construcció de l'Ecoplanta, que produirà metanol circular a partir de residus sòlids urbans, i el pla d'infraestructures elèctriques. També s'espera l'aprovació d'un electrolitzador d'hidrogen verd de 150 megawatts el 2026, tot i que no serà suficient per a tota la indústria.
Finalment, l'AEQT ha celebrat la moratòria de la Comissió Europea sobre la venda de vehicles de combustió més enllà del 2035, ja que afavoreix els combustibles renovables. La indústria també treballa en el projecte d'emmagatzematge submarí de CO2, anomenat TarraCO2, que la CE finançarà amb més de 200 milions d'euros.




