Inversió de 50 milions per millorar les carreteres del Baix Ter

La Generalitat confirma el compromís per renovar la xarxa viària, millorar el transport públic i avançar en el tren-tram i les renovables.

Imatge genèrica d'una carretera modernitzada al Baix Empordà.
IA

Imatge genèrica d'una carretera modernitzada al Baix Empordà.

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha confirmat una inversió propera als 50 milions d'euros per a la modernització de les carreteres del Baix Ter, abordant també reptes de mobilitat i transició energètica a la comarca.

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha assegurat que el compromís del Govern d'invertir prop de 50 milions d'euros per modernitzar la xarxa de carreteres del Baix Ter es manté ferm. Aquesta inversió busca afrontar una transformació profunda en mobilitat i transició energètica per al territori en els pròxims anys.
Paneque ha aclarit que els 21 milions d'euros inclosos en el nou pla d'inversions del Govern no substitueixen els fons destinats a la renovació de les carreteres del Baix Ter. La quantitat exacta s'aproxima als 50 milions, i les obres es finançaran de manera plurianual, abordant una xarxa viària considerada entre les més deteriorades de les comarques gironines, especialment pel que fa a la seguretat i la sinistralitat.
Actualment, ja s'estan executant actuacions com les obres a l'entorn d'Ullà. La consellera ha traslladat als alcaldes la "tranquil·litat" que, un cop finalitzats els projectes, la xarxa viària del Baix Ter quedarà "totalment arranjada".
Davant el dèficit històric de transport públic al Baix Empordà, s'invertiran 21 milions d'euros per millorar freqüències, augmentar la capacitat dels autobusos i reforçar la connexió amb els serveis ferroviaris. La renovació de concessions fins al 2034 també permetrà modernitzar la flota d'autobusos.
El projecte del futur tren-tram de les comarques gironines continua avançant, amb estudis informatius en redacció per definir el traçat definitiu. La consellera no descarta que segueixi l'anella de les Gavarres per connectar municipis de la Costa Brava, una decisió que dependrà dels estudis de demanda i viabilitat econòmica.
Pel que fa al futur energètic, Paneque ha defensat l'acceleració de les energies renovables i ha rebaixat la preocupació pel projecte d'eòlica marina al golf de Roses. Es desenvoluparà la plataforma experimental PlenCat, amb tres aerogeneradors flotants, abans d'autoritzar cap parc comercial. Aquesta plataforma, que funcionarà un any i mig, analitzarà l'impacte ambiental i permetrà convertir Catalunya en un referent internacional.
Paneque ha recordat que Catalunya genera només un 21% de la seva electricitat amb renovables, lluny de la mitjana europea. El Pla TER preveu la incorporació d'uns 1.500 megawatts de nova potència renovable a l'Alt Empordà i al Baix Empordà abans del 2050, prioritzant espais urbanitzats i defensant l'agrivoltaica per compatibilitzar agricultura i generació energètica.