El Govern ha donat llum verda a l'ampliació del Programa d’Encàrrec d’Actuacions (PEA), un pla que preveu una inversió de 4.300 milions d'euros durant la pròxima dècada per millorar les infraestructures de mobilitat a Catalunya. Aquesta xifra representa un increment de 300 milions d'euros anuals en comparació amb els plans anteriors.
El programa inclou noves actuacions significatives, com la construcció d'una nova terminal ferroviària a la Plana de Lleida, amb una dotació de 130 milions d'euros, i la creació d'una nova variant de la C-14 a Tàrrega, que comptarà amb una inversió de 70 milions d'euros.
A aquestes xifres s'hi sumen les inversions previstes pel Govern de l'Estat, que ascendeixen a 1.130 milions d'euros fins al 2033. Aquests fons es destinaran a projectes com l'Eix Pirinenc (N-260), els enllaços de l'A-2 i l'AP-7, i la Ronda Nord.
El pla aprovat pel Consell Executiu busca recuperar un ritme d'inversió anual d'aproximadament 400 milions d'euros fins al 2029, amb la previsió d'elevar aquesta xifra fins als 600 milions a partir del 2030. El secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Manel Nadal, va destacar l'esforç realitzat per la Generalitat per fer un "salt important a nivell d'inversions".
Dels més de 4.300 milions d'euros previstos, 1.600 milions ja compten amb planificació pressupostària per als primers quatre anys, mentre que la resta es concretarà en els propers exercicis. El president de la Generalitat, Salvador Illa, va assenyalar que l'objectiu és resoldre un "dèficit de 13 anys d'inversió en obres que no es van fer quan tocava".
Segons dades del Govern, la inversió mitjana anual en infraestructures de mobilitat entre el 2013 i el 2025 va ser d'uns 134 milions d'euros, una xifra significativament inferior als prop de 500 milions anuals registrats en la dècada anterior.




